viernes, 11 de octubre de 2013

Escola transmissiva VS Escola constructiva

Segons la finalitat que tingui l'educació diferenciarem dos tipus escoles: la tradicional o transmissiva i la constructiva, encarregades de instruir i educar, respectivament.

El sistema educactiu de l'escola transmissiva és selectiu i el de la constructiva et va orientant per a la vida i t'ajuda a potenciar les teves capacitats.
Trobem dues postures de l'
alumne (segons l'escola on es trobi), per una banda està el nen que ha de memoritzar, ja que es pensa que no té un coneixement previ, i per l'altra trobem al nen capaç de raonar, crear, és a dir, aquell que construeix el seu propi coneixement, tal com exposa Tonucci a la pàgina 23 del seu llibre Ensenyar o aprendre? “ El nen sap i va a l'escola a reflexionar sobre els seus coneixements (...)” El nen passa a ser el protagonista del seu aprenentatge, no el mestre (que assolirà aquest protagonisme en l'escola tradicional), al contrari que en la constructiva en què “el mestre deixa de ser guardià de la veritat i esdevé el responsable del mètode” (pàg. 26).

L'
espai i el temps són dos aspectes molt importants de l'educació.
Ambdós escoles
disposen d'aules on els nens desenvolupen els coneixements, tot i que en la transmissiva el nen treballa individualment, i en la constructiva es treballa amb agrupaments flexibles i en grup, fet que fa que el nen conegui als seus companys, que resolguin els problemes conjuntament, que posin en comú les idees, etc.
Tonucci ens apropa a la seva visió de l'escola transmissiva en la que cada problema té una solució exacta, al contrari que en la constructiva, en la que s'arriba a una solució acceptable, que després podrà ser modificada. És l'última visió la que trobo més encertada, ja que si uns alumnes presenten un treball sobre l'aparell digestiu i l'exposen a classe, llavors ells podran contrastar la informació que han cercat per elaborar el treball i aquella que el mestre ha proporcionat a classe i podran, també, donar-se compte dels seus errors o dels aspectes que cal millorar. En canvi, en l'escola tradicional t'ensenyen el funcionament de l'aparell digestiu sense que tu investiguis i relacionis conceptes.
Realment, jo crec que si et fan cercar a tu la informació, t'estan fent independent i així és quan més aprens.

Per continuar, el temps és l'aspecte, que sota el meu punt de vista, més condiciona als alumnes en qualsevol etapa d'aprenentatge, ja que estan condicionats per aquest.
Quan et manen un treball, per exemple, i et donen una setmana per a entregar-lo, tu fas el possible per a que et doni temps a realitzar-lo però sense haver assumit, realment, allò que deia el treball, així que, tant dona fer-lo o no fer-lo.
Al igual passa amb els exàmens, que t'assignen una data per realitzar-lo i t'estudies només el temari pertanyent a aquest examen, sense saber que està relacionat amb altres temes.
Cal remarcar un fet, després d'aquests exàmens, hi haurà pocs nens que s'enrecordin d'allò que s'havien estudiat.

Com a contat en Tonucci al vídeo que hem vist a classe, un nen no ha assimilat els continguts que ha donat en una assignatura, que dura una hora (característiques de l'escola transmissiva), quan ja ha sonat la campana per tal de canviar d'assignatura i per tant de pensament.
Per tant, jo crec que aquesta hora de classe hauria de finalitzar quan realment el professor ho considerés oportú, quan veiés que l'alumne ha assimilat la informació, i per tal d'assimilar aquesta informació, tornant al cas de l'aparell digestiu, podrien visualitzar un vídeo, per a que aquests continguts s'assimilassin de millor forma (aspecte de l'escola constructiva).

Continuem amb els recursos utilitzats a cada tipus d'escola, en la primera s'utilitza només el llibre de text, què significa, idò? Molt senzill, que si, per exemple, han descobert un nou element químic, el llibre ja ha set editat i no contindrà aquesta nova informació, per tant els nois no estaran aprenent la veritat, o que si, com hem dit a classe, no conté el tema del sistema solar revisat, el nois seguiran estudiant que Plutó és un planeta, quan en realitat ha passat a la categoria de nanoplaneta.
Aquest fet es coneix com a paradigma de la pobresa informacional.
En canvi, en la segona escola, el llibre passa a ser un element complementari, que et pot servir com a guió de l'explicació i cobren més importància les TIC, el context i altres elements, que faran molt més amena la classe, perquè no només s'aprèn amb un llibre de text, sinó que el medi, els amics, les famílies són uns grans pilars de l'educació.

El currículum de l'escola tradicional està configurat per disciplines, assignatures, mentre que el de la constructiva és més global.
Un altre dels aspectes més importants és la metodologia a seguir. Quan jo anava a primària, ens feien subratllar per després memoritzar aquelles línies i escriure-les a l'examen, però realment, jo no entenia allò que memoritzava, només em preocupava de memoritzar-lo bé, en canvi, ara, la major preocupació dels professors és que tu entenguis els continguts sense necessitat de memoritzar.

Els últims aspectes que cal comentar són l'avaluació i la societat. En l'escola tranmissiva es realitzen una sèrie d'exàmens teòrics finals, que són condició sense qua non per aprovar i promocionar al següent curs.
En l'escola constructiva, també es realitzen exàmens, però hi ha la possibilitat de recuperar, havent-te dit abans el professor quins són els aspectes que cal millorar.
Els exàmens de la constructiva són continus, per la qual cosa et deixa comprovar l'evolució que ha fet el nen al llarg del curs.
No cal oblidar que l'educació té molt a veure amb la
societat, ja que aquells valors que tu aprens individualment, llavors et serviran per a poder desenvolupar-te en societat.
Ara bé, la societat ha canviat moltíssim en els darrers anys (de l'època de la industrialització a la de les TIC), evolució que no ha anat a la par amb l'educació.

Per concloure, una educació constructiva no és gens fàcil d'obtenir, però és aquesta la que donarà uns millors resultats.
Per tant cal esforçar-se per aconseguir-la, i jo faré tot el que estigui en les meves mans per fer-la possible.

Vídeo de Hot cake




No hay comentarios:

Publicar un comentario